poniedziałek, 10 grudnia 2012

DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNE W SZKOLE


http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/27040

Edukacja osób niepełnosprawnych opiera się na takiej samej zasadzie jak w przypadku osób pełnosprawnych : by umożliwić dziecku czynne uczestniczenie w życiu osobistym, zawodowym i społecznym.
         
       Dostęp do edukacji.
Dokumentem regulującym kwestię nauki dziecka niepełnosprawnego w szkole jest  ustawa z dnia 7.09. 1991 o systemie oświaty.  Zapewnia ona :
-możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie , zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi ; 
-opiekę nad uczniami ze znacznymi lub sprzężonymi dysfunkcjami poprzez umożliwienie realizowania indywidualnych form i programów nauczania (dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim poprzez udział w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych spełniają obowiązek szkolny ).

Zgodnie z prawem, uczniom niepełnosprawnym powinno się stwarzać warunki do nauki w najbliższym środowisku rówieśniczym .

Dziecko niepełnosprawne ma możliwość kształcenia się w  : szkole ogólnodostępnej, szkole integracyjnej lub oddziale integracyjnym, szkole specjalnej lub oddziale specjalnym, różnych typach ośrodków specjalistycznych. Wybór formy kształcenia ostatecznie należy do rodziców lub opiekuna.

Kwalifikacji do kształcenia specjalnego dokonują poradnie psychologiczno – pedagogiczne i poradnie specjalistyczne. Po przeprowadzeniu badań specjalistycznych , wydane zostaje orzeczenie o rodzaju i stopniu niepełnosprawności . Następnie określa się odpowiednią formę kształcenia dostosowaną do potrzeb edukacyjnych i możliwości rozwojowych ucznia.
Na podstawie takiego dokumentu obowiązek szkolny ucznia niepełnosprawnego może się przedłużyć : w przedszkolu do 10 roku życia, w podstawowej szkole specjalnej do 21, a w ponadpodstawowej specjalnej do 24.

http://p118.przedszkola.net.pl/publikacje-nauczycieli,integracja-w-przedszkolu.html

 
 Integracja i inkluzja kontra szkoły specjalne [1]

Do szkół specjalnych trafiają dzieci : z zaburzeniami psychicznymi i fizycznymi , niezdolne sprostać wymogom „szkoły normalnej”, ze względu na trudności w uczeniu się, dezorganizujące życie klasy, hamujące pracę dydaktyczną. Placówka ta ma charakter segregacyjny, uczniowie podzieleni są biorąc pod uwagę ich upośledzenie. Różni się ona od szkoły masowej programem nauczania i metodami pracy, mniejszą liczebnością klas, rozwiązaniami techniczno – architektonicznymi, kadrą pedagogiczną. Można powiedzieć, że szkoła specjalna ze względów społecznych nie wpływa korzystnie na dziecko niepełnosprawne, ale często to jedyne, najbardziej odpowiednie miejsce dla uczniów, mogących ze względu na rodzaj niepełnosprawności, nie poradzić sobie w klasie integracyjnej.

Integracja jako forma to alternatywa wobec kształcenia specjalnego. Potrzeba integracji społecznej nie budzi raczej wątpliwości, ponieważ jesteśmy świadomi konieczności tolerowania inności w pracy, w szkole, na co dzień. Kwestią kontrowersyjną może być tu raczej kształcenie integracyjne.
W aspekcie szkolnym integracja oznacza włączanie niepełnosprawnych uczniów do nauki w szkołach masowych razem z uczniami pełnosprawnymi.  Klasy integracyjne przeważnie składają się z  15 – 20 uczniów, w tym 3 – 5 niepełnosprawnych. Dodatkowo, w ramach wsparcia, zatrudnia się pedagoga specjalnego. Warto podkreślić, że w takiej klasie realizuje się wspólną podstawę programową(oprócz dzieci z głębszym upośledzeniem umysłowym), ale uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają program, który jest zmieniany zgodnie z ich tempem rozwoju, zadania dla nich mogą być inne, często pracują oni indywidualnie z nauczycielem.
     Pedagog specjalny pracujący w systemie integracyjnym powinien posiadać 4 podstawowe zakresy kompetencji : komunikacyjne, autonomiczne i autokreacyjne,  instrumentalne i usprawniające. W kształceniu pedagogów specjalnych powinno się zwrócić uwagę na sferę rozumienia własnych emocji, wyrobienie umiejętności wyborów emocjonalnych i etycznych, twórcze rozwiązywanie problemów, wgląd w siebie, konstruowanie programów terapeutycznych a  nie tylko wiedzę merytoryczną. Najważniejsze, by w pracy nauczyciel specjalny unikał ocen wartościujących, by skupił na diagnozie możliwości ucznia.
Integracja, od początku pojawienia się na gruncie pedagogiki specjalnej wzbudzała kontrowersje. Znawcy tej dziedziny podzielili się na dwa obozy :

- zwolennicy – argumentacja za integracją : buduje ona nowy model społecznych relacji pełnosprawny – niepełnosprawny; to początek życia społecznego dla uczniów niepełnosprawnych, który usprawnia rozwój i wychowanie dziecka niepełnosprawnego; placówka w przypadku integracji wymusza funkcje opiekuńczo – wychowawcze;  uczniowie pełnosprawni uczą się tolerancji, empatii, zrozumienia potrzeb innych, akceptacji swojej niepełnosprawności, przełamywania barier.

-przeciwnicy – argumentacja przeciw : brak wystarczających informacji na temat prawidłowego kształcenia integracyjnego uniemożliwia tego typu rozwiązanie; słabo zaznajomieni z tematem pedagogowie specjalni i ogólni nie są przygotowani właściwie do pracy z uczniem, społeczeństwo pozostaje w dalszym ciągu niedojrzałe do tego typu zmian, szkoły w dużym stopniu nie są dostosowane technicznie do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Konflikt ten nie został i z pewnością nie zostanie rozwiązany ze względu na złożoność problemu.

Za ogólny cel integracji można uznać rozwój umiejętności obcowania z innością, dawania i przyjmowania pomocy. Integracja ma doprowadzić do przełamania niechęci i oporu dzieci do siebie samych.

Inkluzja to podobnie jak integracja forma kształcenia niesegregacyjnego, w której uwagę poświęca się jednej zróżnicowanej grupie uczniów, a nie jak dotychczas dwóm odrębnym. Opiera się ona na regule bezwarunkowego kształcenia dzieci niepełnosprawnych w najbliższej szkole powszechnej. Polega na redukcji zakresu pomocy specjalnej w celu zmniejszenia procesu stygmatyzacji. Szkoły powinny więc stwarzać jak największej liczbie uczniów zwykłe warunki kształcenia. Różna jest tu także rola pedagoga specjalnego : pomocy bezpośredniej udziela on tylko w przypadkach koniecznych, stara się bardziej wspomagać i doradzać. Praca placówki w rozwiązaniu inkluzyjnym musi być ciągle doskonalona, nauczyciele muszą być bardziej otwarci na potrzeby ucznia.
     
         Nauczanie indywidualne

Nauczaniem indywidualnym obejmuje się dzieci chore, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Ta forma nauczania przeznaczona jest dla dzieci poważnie chorych, z ciężkimi urazami po wypadkach, po operacjach. Nauczanie indywidualne organizuje dyrektor szkoły na wniosek rodziców i po uzyskaniu przez nich w poradni orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.



***
Życie szkolne ucznia niepełnosprawnego ściśle  związane jest ze spojrzeniem społeczeństwa na niepełnosprawność. To czy  integracja wniesie korzyści w postaci tolerancji i pomocy zależy od dojrzałości społecznej. Realia polskiej szkoły przepełnione są stereotypami, osoba niepełnosprawna kojarzy się ze słabością, smutkiem, brakiem niezależności a dziecko chłonie taki obraz od najmłodszych lat. Dlatego tak ważne by każdy z nas walczył o zmianę wizerunku ucznia niepełnosprawnego.


Chciałabym podzielić się adresami stron, które zawierają wiele ciekawych informacji dotyczących dziecka w szkole i edukacji :

Gorąco polecam również zapoznanie się z wywiadem, obrazującym spojrzenie ucznia niepełnosprawnego na szkołę.

Zachęcam do przeczytania części książki E.M. Minczakiewicz poświęconej  metodom i technikom we wspomaganiu dzieci niepełnosprawnych. Autorka ciekawie pokazuje jak pracować z dzieckiem z różnymi rodzajami dysfunkcji. Lektura przydatna szczególnie dla przyszłych pedagogów i rodziców. 




[1] Minczakiewicz E.M ( red.), Dziecko niepełnosprawne. Rozwój i wychowanie, Kraków 2003


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz