http://www.myschool.com.pl/kids.html |
Dziecko to człowiek od urodzenia do
wieku młodzieńczego.[1] W świetle
obowiązującego prawa polskiego oraz Konwencji praw dziecka uchwalonej przez ONZ 1989, która jest
podstawowym aktem prawa międzynarodowego, regulującym status prawny dziecka, dzieckiem
jest każda istota ludzka do osiągnięcia pełnoletniości (w sytuacji typowej do
ukończenia 18 lat).[2]
Dziś dziecko kojarzone jest z
beztroską a dzieciństwo z czasem gier i zabaw. Patrząc w przeszłość okazuje się
jednak, że dopiero po upływie kilku wieków okres dzieciństwa został
„wynaleziony”.
Dziecko w średniowieczu
Ze względu na brak higieny, słabo rozwiniętą
medycynę, infekcje i zarazy dziecko średniowieczne szybko umierało. Wśród
ówczesnych ludzi rozpowszechniła się
typowa mentalność, polegająca na nie przywiązywaniu się do swojego potomstwa.
Nie żałowano, ani nie rozpaczano gdy dziecko umierało.
Dziecko bardzo szybko stawało się
dorosłym. W średniowieczu, okresu
dzieciństwa praktycznie nie wyodrębniano, dzieci nie traktowano jak
indywidualności. Świadczy o tym często stosowany zwyczaj porzucania lub
sprzedaży potomstwa ( częściej dziewczynek ). Warto podkreślić, że dzieci
pochodzące z nieprawego łoża spotykał gorszy los – skazane były na śmierć lub
oddawane do przytułków, tam czekały na
koniec swych dni.
Ocalałe dzieci spędzały czas na pracy, która
mogła mieć dwojaki charakter. Do 7 lat towarzyszyły dorosłym podczas prac
domowych – w ten sposób uczono je życia i doświadczenia. Po ukończeniu 7 roku
życia przekazywano potomstwo do obcych rodzin w ramach zwyczaju terminowania.
Dziecko miało obowiązek służyć i brać przykład z gospodarza domu. Okres ten
można nazwać swoistym rodzajem stażu. Aż do XIX wieku, gdy matka nie była w stanie wykarmić noworodka, lub ze
względu na pracę nie miała czasu zająć się maleństwem, potomstwo oddawano mamkom - obcym kobietom
mieszkającym na wsi. Tu często umierało ze względu na wiejskie warunki i
niedożywienie.
Na los dziecka duży wpływ miało środowisko
w którym się rodziło i wychowywało, a więc rodzina. Misją średniowiecznej
rodziny była wspólna praca. Stosunki
między poszczególnymi jej członkami uregulował patriarchalny model rodziny :
ojciec posiadał władzę nad żoną i potomstwem, podejmował najważniejsze decyzje,
był właścicielem i dysponentem majątku, domowym kapłanem . Związek małżeński
zawierano nie ze względu na uczucia, ale
biorąc pod uwagę korzyści majątkowe lub rodowe, duży wpływ na kształt
przyszłego małżeństwa posiadali rodzice. Rodzina nie miała funkcji uczuciowej,
dziecko było wychowywane głównie przez ojca w atmosferze strachu i przemocy.
Dziecko w XVI, XVII, XVIII wieku
Ze względu na idee i poglądy epoki,
renesans uznaje się za okres w którym dzieciństwo zostało odkryte po raz
pierwszy. Odtąd potomstwo zaczęto traktować nie jak anonimowe przedmioty, pojawił się sam okres dzieciństwa.
W porównaniu ze średniowieczem, epokę tą można uznać za przełom w myśleniu o dzieciach i ich traktowaniu.
Rodzina próbowała organizować się wokół
dziecka, nie można było stracić go bez żalu. Dopiero z czasem ( XVI i XVII wiek ) zaczęto przejawiać wobec dzieci
takie uczucia jak : miłość, czy rozkosz jaką rodzice odczuwali przebywając z
dzieckiem, radość, życzliwość, rozpacz po stracie potomstwa. W XVII wieku
opinie moralistów skłaniają się już ku krytyce zbytniego rozczulania się
względem dziecka, rozpieszczania malców (czynniki negatywnie wpływające na
rozwój wychowawczy). Zaczęto pracować więc nad nowym stosunkiem do dziecka : by
przywiązanie do niego , poczucie specyfiki i odrębności okresu dzieciństwa,
wyrażało się nie tylko w pieszczotach ale i w analizie psychiki dziecka, i
trosce o jego rozwój moralny (należy uczynić z dzieci mądrych ludzi,
honorowych, uczciwych, dobrych
chrześcijan). W XVIII wieku do tych 2 postaw dodawano higienę i zdrowie. [3]
Pojawiają się szkoły(XVI i XVII
wiek), co oznacza dla dziecka obcowanie w innym środowisku, odłączenie od
rodziców. Placówki szkolne pozwalają tym samym na wydłużenie wieku dziecięcego. Reformatorzy coraz częściej zwracają uwagę na
wykształcenie jako coś, co daje większą
stabilność życiową. Wraz z rozwojem
szkół pojawiają się uczucia rodzinne. Dzieci opuszczają dom, lecz nie na tak długi
okres jak przy nauce zawodu, kiełkuje miłość rodzinna, zmienia się mentalność
ludzi. powrót dziecka do domu różnicuje charakter rodziny średniowiecznej i
XVII/XVI wiecznej. Rodzą się takie uczucia jak : troska o edukację, przyszłość
dziecka, stawia się dziecko w centrum rodziny, troszczy o nie, dziecko liczy
się o wiele bardziej jako osoba ( ewolucja w dużym stopniu dotyczy tylko
bogatych mieszczan i szlachty do XVIII w.) [4]
W XVII wieku
życie bywało na zewnątrz, niezauważano
granicy między tym co publiczne, a tym co prywatne, rozpowszechniało się życie
gromadne. Dopiero odseparowanie od społeczeństwa kosztem towarzyskości
pozwoliło utworzyć intymne stosunki rodzinne, zacieśnić więzi. Rodzina stała
się źródłem nauk moralnych, wychowawczych, zmienił się klimat uczuć.[5]
Po ewolucji rodziny nadszedł czas na
przemiany w szkolnictwie (na przełomie XVIII i XIX wieku stawało się ono
powszechne). Rozwój higieny i medycyny wydłużył okres dzieciństwa a przemoc w
rodzinie powoli zaczęła zanikać.
[1] Słownik
języka polskiego, http://sjp.pwn.pl/
[2] Encyklopedia PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/
[3] Philippe
Aries, Historia dzieciństwa. Dziecko i rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995,
str. 132 - 136
[4] Philippe
Aries, Historia dzieciństwa. Dziecko i
rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995, str. 197 - 199
[5] Philippe
Aries, Historia dzieciństwa. Dziecko i
rodzina w dawnych czasach, Gdańsk 1995, str. 223 – 232 i 237 - 238
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz