czwartek, 17 stycznia 2013

ŚWIAT BEZ BARW?


Wzrok w rozwoju dziecka odgrywa ogromne znaczenie. Patrząc poznajemy otaczający Nas świat, rozróżniamy przedmioty, osoby, zjawiska. Za pomocą wzroku analizujemy, uczymy się prostych, codziennych czynności, komunikujemy się. Małe dziecko od najmłodszych lat, zaczyna naśladować rodziców, odczytuje ich reakcje wypisane na twarzach, orientuje się w przestrzeni podczas poruszania się, lokalizuje obiekty, rozumie pojęcia.

Dzieci niewidome inaczej muszą odnaleźć się w otaczającej rzeczywistości. Jak więc wygląda świat dziecka z dysfunkcją analizatora wzrokowego?

Poznawanie rzeczywistości odbywa się u niego  za pomocą innych niż wzrok, właściwie funkcjonujących zmysłów, takich jak słuch i dotyk. Dotykając przedmiotów osoba niewidoma bada początkowo ich poszczególne elementy, by potem ostatecznie swoje wyobrażenie o danym obiekcie połączyć w całość. Wrażenia dotykowe łączą się wówczas z wrażeniami innych zmysłów. Przy dotykaniu zwraca się szczególną uwagę na fakturę przedmiotu, jego twardość.
Gdy dziecko nie ma wypracowanej pamięci wzrokowej, trudno mu zrozumieć pojęcia, które opisują określone przedmioty. Barwy, tęcza, światło nie będą oznaczały dla dziecka niewidomego tego samego, co dla dziecka widzącego. W umysłach tworzą się tzw. pojęcia zastępcze, szczególnie ważne przy budowaniu świata wyobrażeń i pojęć osoby niewidomej.
Dzieci niewidome później zaczynają raczkować, chodzić, siedzieć. Gdy  posiądą one umiejętność chodzenia, przemierzając daną przestrzeń napotykają w niej kolejno przedmioty, ale nie określają ich położenia względem innych. Poznają je w relacji czasowej a nie przestrzennej.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiBJf-rEidogqwJYl7A3kYoTA_t_QYDCudPjsw9EwY1CBqRTukA-9wNqCUnUaZ-j_TsHamHRmcVyXS5rWQ4v-mj6vFvMRcOi0S1opFlYo_3QClYD_e4pCOM22Lux4k1ZeCjcoAQu1ZI3PQ/s400/ciuciubabka.JPG
Niepełnosprawność, jaką niesie ze sobą wada wzroku, nie zawsze zostaje zaakceptowana przez osoby niewidome. Brak zrozumienia w grupie rówieśniczej, trudności w nawiązywaniu kontaktów – z tym przychodzi się zmierzyć dziecku już w środowisku szkolnym. Im dziecko starsze, tym bardziej świadomie porównuje siebie do innych, może dostrzegać więcej ograniczonych możliwości. Większe problemy w sferze emocjonalnego podejścia do niepełnosprawności posiadają osoby które nie urodziły się z dysfunkcją narządu wzrokowego, ale nagle straciły wzrok. Muszą one odnaleźć się w zupełnie nowej sytuacji, przyzwyczajone do wcześniejszego życia.
Nie trudno zrozumieć, że małe dziecko niewidome uczące się czynności samoobsługowych napotyka duże trudności. Nie możemy pokazać mu danej czynności i polecić by Nas naśladowało opierając się na bodźcach wzrokowych. Mycie zębów, samodzielne ubieranie się, nalewanie płynów to dla dziecka niewidomego prawdziwe wyzwanie, ponieważ wymaga od niego posługiwania się obiema rękami i koordynacji ruchowej, znajomości i rozumienia pojęć.  Dlatego też w ramach zajęć z rehabilitacji podstawowej osoby z uszkodzeniem wzroku uczą się radzenia sobie w różnych sytuacjach życia codziennego. W zakres programu nauczania wchodzą: brajl, pisanie odręczne, pisanie na maszynie, posługiwanie się magnetofonem, prowadzenie gospodarstwa domowego, czynności związane z utrzymaniem higieny osobistej, wykorzystanie czasu wolnego, techniki adaptacyjne w kuchni, posługiwanie się urządzeniami mechanicznymi gospodarstwa domowego oraz orientacja przestrzenna i poruszanie się w znanym otoczeniu. 

"Dzieci niewidome patrzą na rzeczywistość inaczej."

Świat dzieci niewidomych, mimo wszystko może być pełen barw. Nie chodzi tu o kolory dostrzegalne zmysłowo. Często zdarza się tak, że w porównaniu z rówieśnikami, wykazują się one większym talentem muzycznym czy plastycznym. Pomoc ze strony rodziców, otoczenia, ciepło i optymizm  pozwalają im szczęśliwie żyć. 

Ze świata niewidomego dziecka : 
Polecam serdecznie ten dokument szczególnie tym, którzy zastanawiają się, jak wyglądają kolejne dni z życia dziecka niewidomego.  



1 komentarz:

  1. Cześć, wasz blog bardzo mi pomógł i uświadomił mi wiele rzeczy. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń